Selecteer een pagina

Het ontstaan van een parfum begint bij een idee of gevoel. De parfumeur wil een bepaalde emotie of sfeer oproepen en kiest daarvoor geschikte ingrediënten die dat idee of gevoel het best vertalen. Dus net als gedichten, muziekstukken en schilderijen bevatten parfums boodschappen of verlangens die de parfums moeten opwekken. Het maken van parfum is hiermee niet, zoals vaak wordt gedacht, een kwestie van geuringrediënten combineren.

De grondstoffen van parfum

Om het idee te vertalen in een geur moet de parfumeur goed bekend zijn met de grondstoffen. Hij moet weten hoe ze ruiken en welke mooi combineren, versterken of elkaar aanvullen. De combinaties worden in de parfumwereld omschreven als akkoorden.

De geurontwikkeling

De combinaties van de ingrediënten komen bij het dragen van de parfum in verschillende fases aan bod. Door deze verschillende fases ruikt de parfum aan het begin anders dan twee uur na het aanbrengen van de parfum. Men onderscheidt drie fasen in de geurontwikkeling:

  1. Topnoten: de eerste fase laat lichtere stoffen zoals citrusgeuren vrijkomen. Deze geur domineert de eerste minuten en is na circa vijftien minuten vervlogen. De topnoten (ook wel bovennoten genoemd) zijn vooral belangrijk bij de verkoop van de parfum. Bij het ruiken van de parfum trekken de bovennoten de aandacht en laten een verrassende indruk achter.
  2. Hartnoten: na die vijftien minuten zijn de topnoten verdwenen en maken zij plaats voor het hart van de parfum, de tweede fase. Deze fase is wellicht het belangrijkste deel van de parfum. De hartnoten worden gekenmerkt door bloemige noten zoals roos of jasmijn. Voor de herengeuren komen hier vaak de kruidige of houtnoten vrij.
  3. Basisnoten: de derde fase bevat de geuren die als laatste overblijven. De basisnoten komen één à twee uur vrij na het opbrengen van de parfum. In deze fase ruik je vaak lang hechtende ingrediënten zoals muskus, vanille en ambergrijs. Deze fase kan wel vele uren geur af blijven geven, afhankelijk van het concentraat percentage.
De olfactorische pyramide laat zien hoe de geuren door de mensen verwerkt worden

Bij het maken van parfum begint de parfumeur eerst met een handvol substanties om het basisakkoord te maken. Dit vormt de basis voor de uiteindelijke geur en kan met tientallen andere geurstoffen opgebouwd en versierd worden. In het basisakkoord legt de geurspecialist vast tot welke geurconcept en geurfamilie het eindproduct moet behoren. Zo zal hij voor een bloemige geur werken met andere ingrediënten dan voor een houtachtige parfum.

De compositie van de parfum

Hoe de geurontwikkeling verloopt van de parfum hangt af van de compositie die de parfumeur eraan geeft. De compositie van de parfum kan vorm krijgen door contrasten in de formule te verwerken. Parfums met weinig contrasten geven een eenvoudige en duidelijke indruk. De contrasterende noten geven daarentegen een interessant spanningsveld en een boeiende formule.

Mijn nieuwste aanwinst Michael Kors – Wonderlust is hier een goed voorbeeld van. Dit is een oriëntaalse geurnoot, een mix van bloesems en kruidige noten die je doen denken aan verre bestemmingen. Bij het dragen van deze parfum haal ik de gewilde tropische bestemmingen iets dichterbij huis.

Het prijskaartje

Nadat de parfumeur zijn ‘innerlijke’ neus heeft gebruikt om een geurencompositie te maken, zal een robot of assistent de stoffen in de juiste hoeveelheden mengen. Hierna gebruikt de parfumeur pas zijn neus om de compositie te finetunen.

Bij dit hele proces analyseert een computerprogramma de ingevoerde formule automatisch op incompatibele stoffen en houdt hierbij ook het prijskaartje in de gaten. Een geur kan namelijk nog zo lekker ruiken, zolang het te duur is zal het gros de parfum niet kopen. Het budget waarbinnen een parfumeur moet werken is vaak slechts een paar procent van het eindbedrag dat de klant betaalt.

Concentraat van de parfum

Wanneer de parfumeur tevreden is met de geur, wordt het geurenmengsel in de gewenste concentratie verdund met alcohol en water. Hierdoor klinkt de compositie van parfum erg eenvoudig: een parfum bestaat slechts uit een geurstofmengsel, alcohol en water. Verkijk je alleen niet op dit simplisme… Het geurstofmengsel is namelijk het echte vakwerk. Een parfumeur gebruikt voor dit mengsel gemiddeld 50 tot 100 verschillende geuringrediënten.

Al deze ingrediënten maken de parfum tot de parfum die de parfumeur van tevoren op het oog had. Zijn idee of gevoel wordt weerspiegeld door de geuringrediënten. Om vat te krijgen op het idee achter de parfum, beeld je de volgende keer bij het ruiken van nieuwe parfum in wat voor gevoel het bij jou teweegbrengt en probeer de geurakkoorden te ruiken 😉 .